כלי מדידה לתכנון רכש מדיה – מה חשוב לדעת?

תכנון רכש מדיה הפך בשנים האחרונות לאחד מהכלים החשובים בענף הפרסום והוא נועד למטרות תכנון נכון ומבוקר של תמהיל הפרסום. באמצעות הליך תכנון רכש מדיה ניתן לקבוע את אופייה של הפעילות הפרסומית המותאמת ביותר עבור המפרסם, וזאת בהתאם לתקציב הפרסום העומד לרשותו ולמטרות הפרסום, כאשר המטרה המרכזית של הליך תכנון ורכש מדיה היא להקצות תקציבי פרסום לכל אחד מאפיקי המדיה בהם תהיה למפרסם נוכחות אל מול קהלי היעד הרלוונטיים לגביו. בשלב זה, עולה השאלה: כיצד ניתן לדעת מהם אפיקי המדיה הנחוצים ללקוח? והתשובה: באמצעות כלי מדידה שונים.

כל מדידה לתכנון רכש מדיה

על מנת לבחון ולייצר תמהיל פרסום מבוקר ויעיל המותאם למטרות השיווקיות ותקציב הפרסום, יועצי המדיה מסתייעים במספר מדדים שונים המיועדים לצורך כך. מדדים אלו כוללים:

  • מדד בנצ'מרק (Benchmark) – כלי מדידה זה מהווה נקודת התייחסות למחיר הפרסום (עלות) אל מול החשיפה לקמפיין מצד קהלי היעד הרלוונטיים (תועלת). מדד ה-בנצ'מרק מהווה כלי מדידה הכרחי למטרות ייעול תהליך רכישת המדיה והוא מסייע ליועצי המדיה לבחון את אפיקי המדיה בהם המפרסם עשה שימוש עד כה ובתוך כך לבחון את המצב הנוכחי ולגבש תכנית רכש מדיה מקיפה לעתיד. קביעת מדדי בנצ'מרק נעשית תוך חקר וניתוח נתוני שוק הפרסום והיא מבוססת על מאגרי נתוני מידע המצויים בקרב חברות העוסקות בהליכי ייעוץ, תכנון ובקרת מדיה. התייחסות למדדי בנצ'מרק מאפשרת למפרסמים לקבוע אסטרטגיית פרסום, לשפר ביצועי קמפיין בזמן אמת ולייעל את תוצאות הפרסום לאורך זמן (עלות מול תועלת).
  • מדד מדיה צ'ק – מדד המשקף את מחירי הפרסום בטלוויזיה בישראל. מדד זה קיים מאז שנת 2004 והוא מספק לקהל המפרסמים נתונים עדכניים על שוק הפרסום בטלוויזיה. מדד זה, בדומה למדד בנצ'מרק, מבוסס על מאגר נתונים רחב היקף המשקף את העלות העדכנית של ההשקעה הכספית הנלווית לפרסום בטלוויזיה. היתרון המרכזי של מדד ה-מדיה צ'ק, טמון בעובדה שהוא מבוסס על מחירי פרסום עדכניים באופן חודשי ולא על תחזיות בלבד. במדד זה ניתנת התייחסות נקודתית לתחומי מסחר שונים, לרבות, תקשורת, מזון ומשקאות, רכב, אופנה, מוצרי חשמל, בריאות, ביטוח, צרכנות וכדומה.  מדד זה הינו בלעדי לחברת מדיה צ'ק
  • אנליזה דיגיטלית – בשנים האחרונות, יותר ויותר מפרסמים מפנים את תקציבי הפרסום שלהם למטרות קמפיינים דיגיטליים, ולכן, פותחו במהלך השנים האחרונות מספר מערכות אנליזה המאפשרות יכולת ניתוח של קמפיינים דיגיטליים. מערכות אלו מבוססת על כלי מדידה שונים הקיימים במערכות הפרסום המובנות של גוגל, פייסבוק ופלטפורמות שיווקיות – פרסומיות נוספות ברשת האינטרנט. באמצעות מדד זה ניתן לתכנן באופן מיטבי את הפעילות הפרסומית – שיווקית ברשת האינטרנט ואף לתקן את המהלכים השיווקים ברשת תוך כדי תנועה.

תכנון רכש מדיה – כיצד?

תכנון רכש מדיה הוא תהליך עבודה מקצועי המורכב ממספר שלבים עיקריים:

  1. שלב תכנון הפעילות – שלב זה, מהווה שלב מקדים והכרחי לכל פעילות פרסומית והוא נועד לצרכי אפיון מטרות הקמפיין, הגדרת קהלי היעד הרלוונטיים, פילוח קהלי המטרה, הגדרת ציפיות ויעדים נקודתיים וכדומה.
  2. שלב האופטימיזציה – בשלב זה, יועצי המדיה מסתייעים בכלי המדידה השונים המופיעים לעיל, כאשר ההתבססות על מדד בנצ'מרק או כל מדד אחר נועדה לצרכי אופטימיזציה של הקמפיין בהתאם לאפיקי המדיה המותאמים ביותר עבור המפרסם על פי ממצאי שלב התכנון המקדים.
  3. שלב האנליטיקה – תוך כדי הקמפיין, יועצי המדיה עוקבים מקרוב אחר תוצאות הקמפיין, כאשר מטרת המעקב והניתוח (אנליטיקה) היא לבחון את תוצאות הקמפיין בהתאם ליעדים שהוצבו. באופן זה, ניתן לבצע התאמות תוך כדי תנועה (על פי ממצאי תוצאות הקמפיין בזמן אמת).

בסיומו של כל תהליך תכנון רכש מדיה, מתבצע הליך מקצועי נוסף המיועד לצרכי הסקת מסקנות בהתאם לתוצאות הקמפיין וגיבוש אסטרטגיית מדיה למהלכי פרסום עתידיים.

לסיכום, בשוק הפרסום המודרני, קיימת חשיבות רבה להתבססות על כל מדידה לצרכי תכנון מדיה, כאשר כלי המדידה השונים יכולים לספק למפרסמים מגוון רחב של תובנות מעשיות היכולות מצד אחד למקד את מהלכי הפרסום שלהם באפיקי המדיה הטובים ביותר עבורם ומצד שני לייעל את תוצאות הקמפיין. למידע נוסף בנושא כלי מדידה לצרכי תכנון רכש מדיה בקרו באתר שלנו.

עוד BlogCheck

דילוג לתוכן