מכרזי מדיה

כתיבת מכרזי מדיה חכמים

מעת לעת נדרש מפרסם לצאת למכרז מדיה. במרבית המקרים מכרז יקרה בצומת דרכים שבה המפרסם בוחן שינוי במערך הפרסום שלו, או כאשר הוא נדרש לבצע התייעלות תקציבית , לאחר שמשא ומתן רגיל מול קונה המדיה שלו  לא הביא לתוצאות המיוחלות. במערך השיווק, עלות רכש המדיה הינה אחת מסעיפי התקציב המשמעותיים. היות שכך, היא גם מהווה נקודה חשובה מאוד כאשר רוצים לבצע התייעלות .

יציאה למכרז מדיה, או למכרז פרסום כולל נספח מסחרי של מחירי מדיה, נדרש גם כהליך סטנדרטי בחברות הפועלות לפי חוק חובת מכרזים וגם כחלק מהליך מומלץ לחברות מסחריות בינלאומיות הפועלות תחת מטה ניהולי או שיווקי גלובלי.

יתרונות עריכת מכרז מדיה, הינם מרובים. נמנה כאן את המרכזיים שבהם:

  1. קבלת המחיר הטוב ביותר. במצב שוק תחרותי , כתיבת מכרז מדיה נכון, תביא את ההצעות הנמוכות ביותר לשולחן. המציעים יודעים שכדי להישאר בתחרות,  הם צריכים לתת את הטוב ביותר שלהם ולא להשאיר הרבה מרווח מעבר למה שהם נדרשים לו
  2. עדכון תנאים והתאמתם למצב שוק שהשתנה. שוק המדיה הינו דינמי , הביקושים למדיות השונות עולים ויורדים, חשיבות של התניות שונות יורדת ושל אחרות עולה. מוצרי פרסום שונים נולדים והופכים להיות מוחרגים מהסכמים קיימים. כלומר, בהחלט קשה ליצור הסכם שיהיה עדכני כל הזמן. בכתיבת מכרז מדיה חדש , המפרסם מקבל הזדמנות לנסח מחדש את הרצונות והצרכים שלו כך שיותאמו למצב שוק עדכני.

האם רק גופים גדולים יכולים להינות מהליך מכרזי בנושא מדיה?

בהחלט לא רק חברות גדולות, ייהנו מיתרונות עריכת מכרז מדיה, לעיתים, גם מפרסמים קטנים אשר יש להם גמישות בבחירת משרד ויכולת ניידות, יכולים למנף  את היתרון הזה לטובת הליך מכרזי, אשר יניב להם תוצאה של מחיר תחרותי, כל עוד הוא נכתב בצורה חכמה.

לפני שמתחילים בתהליך כתיבת מכרז מדיה, יש לערוך עבודה מקדימה, ולהחליט על מספר עקרונות.

עקרונות כתיבת מכרז מדיה:

  1. מכרז פתוח או סגור – מכרז פתוח מאפשר לכל גורם מקצועי תחת תנאים מסויימים להציע את שירותיו, בעוד מכרז סגור מכרז מיועד לקבוצת משתתפים מסוימת בלבד ולא לציבור הרחב כולו..

  2. במידה ומחליטים על כתיבת מכרז מדיה פתוח – יש לקבוע תנאי סף למתמודדים האפשריים. תנאי סף צריכים לעזור לסנן את המועמדים השונים, כך שלא יגיעו מועמדים שאינם יכולים לספק את המכרז בפועל. עם זאת, תנאי סף צריכים להיות הולמים לתקציב המפרסם ולצרכיו, על מנת שיהיו מספיק מועמדים רלבנטיים ושהתחרות במכרז תגיע לכלל מיצוי.

  3. בכתיבת מכרז מדיה, יש לתת דגש על הצרכים של המפרסם.  למשל: לאיזה קהל מטרה הוא פונה, האם יש חשיבות לעונתיות מסוימת או שהוא יכול לעלות בכל חודשי השנה? וכמובן להגדיר את היקף התקציב השנתי המוערך. כל פרמטר שכזה המפורט במכרז המדיה, מחדד את הצרכים של המפרסם ויכול לשפר עד מאוד את התנאים המסחריים שלו. כמו כן הוא מקל מאוד על הספקים המתמודדים על מכרז המדיה לתת את ההצעה הנמוכה ביותר ולא להשאיר מקום לסיכונים אפשריים, כיון שאינם מפורטים במכרז.

  4. קביעת מוצרי המדיה אשר יהיו במכרז – יש חשיבות גדולה בקביעת סל המוצרים בו המפרסם מעוניין להשקיע. חשוב למקד את מכרז המדיה בהתאם ולהגדיר באילו ערוצים/ספקים המפרסם מעוניין, הגדרה זו משפיעה באופן ישיר על עלויות המדיה ועל תוצאות ומכוונות הקמפיינים העתידיים.

  5. קביעת המשקלות בין המוצרים השונים ושיטת הניקוד – לאחר הגדרת סל המוצרים, וצרכי המפרסם, יש חשיבות גדולה ביצירת מדרג חשיבות במכרז המדיה, מדרג חשיבות הבא לידי ביטוי במשקל המוענק לכל סעיף וסעיף וכן לניקוד של כל סעיף וסעיף, אלו בסופו של דבר ישוקללו ויצרו ניקוד כולל המאפשר דירוג של המגישים ובסופו של דבר, בחירת הספק המתאים ביותר לצרכי המפרסם.

אנו בחברת מדיה צ'ק, מעודכנים בשוק המדיה בצורה שוטפת ורחבה ביותר, ומלווים שנים רבות מפרסמים שונים ומגוונים בבניית מכרזי מדיה ובתפירתם לפי צרכי הלקוח, כך שהתוצר הסופי יותאם וימקסם את העלויות ואת איכויות הקמפיינים. הליווי נעשה משלב החשיבה הראשוני, דרך הבנת ומיפוי הצרכים, ועד לשיפוט הסופי של תוצאות המכרז. 

עומדים בפני החלטה  לצאת למכרז מדיה? אל תהססו לפנות אלינו, נשמח לסייע!

דילוג לתוכן